MechanikaTransport

Co to jest norma emisji spalin? Podstawowe informacje

Co to jest norma emisji spalin? Podstawowe informacje

Podczas kupowania samochodu zwykle zwraca się uwagę na to, jakiej jest on marki, jaki model się kupuje, czy też, jaki będzie miał on silnik. Jak się jednak okazuje, mało kto zwraca uwagę na to, jakie normy emisji spalin dany pojazd spełnia. Warto się nieco na ten temat dowiedzieć, ponieważ w przyszłości może się to przełożyć nawet na brak możliwości wjechania w pewne miejsca w mieście. Co to jest norma emisji spalin i co warto o niej wiedzieć?

Standardy euro emisji spalin co to jest?

Norma emisji spalin to inaczej narzucony z góry limit szkodliwych substancji, które mogą być emitowane przez dany pojazd. Wprowadzone one zostały w roku 1993. Celem było oczywiście zminimalizowanie emitowania do atmosfery szkodliwych związków chemicznych.
Z biegiem lat, gdy silniki samochodowe były udoskonalane, normy emisji spalin były aktualizowane do aktualnie osiąganych przez technologie wartości. Oznacza to, że normy, które były dopuszczane 10 lat temu, dziś już nie pozwalałyby na sprzedaż danego silnika. Często normy emisji wprowadzane są na kilka lat do przodu, co ma na celu skłonienie producentów pojazdów do poprawienia osiągów sprzedawanych silników w celu zmniejszenia ich szkodliwości dla środowiska.
Obecnie normy emisji spalin nie są wyznacznikiem jedynie dla producentów, lecz mogą się w bardzo dotkliwy sposób przełożyć na możliwość użytkowania danego pojazdu. Coraz więcej krajów Europejskich wprowadziło niedopuszczani danych pojazdów do ruchu, zabraniając im np. wjazdu do centrów miast. Powoduje to, że jeśli ktoś posiada starszy pojazd, nie ma możliwości swobodnego poruszania się po danym mieście.

Wybrane normy emisji spalin

Zdecydowanie najważniejszą, bo pierwszą wprowadzoną normą emisji spalin było Euro 1. Norma ta zaczęła obowiązywać w roku 1993. Obejmowała ona wszystkie samochody osobowe oraz lekkie pojazdy ciężarowe. Oczywiście w dzisiejszych warunkach tamte normy nie robią na producentach żadnego wrażenia, ponieważ dzisiejsze standardy są o niemal 100% wyższe.
Kolejnym bardzo ważnym wydarzeniem było wprowadzenie w roku 2001 norm Euro 3, które rozróżniają silniki benzynowe oraz diesle. Te drugie otrzymały o wiele bardziej wypróbowane wartości pod względem wydzielania tlenku węgla, lecz nieco łagodniejsze pod kątem tlenków azotu.
Kolejnym ciekawym wydarzeniem były normy Euro 5, które wymusiły od 2011 roku montowanie we wszystkich autach filtrów cząstek stałych. W kolejnych latach normy salin oczywiście stale się zaostrzały, a te przewidziane na przyszłość jasno wskazują, że normą stanie się podróżowanie autami elektrycznymi.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.